12.01.2025 [Ruletka]
Engelsktalande utlänningar, inklusive flera utländska studenter, har fallit offer för en bedrägeriuppgörelse som börjar med ett telefonsamtal, där en datoriserad röst meddelar offret att någon har blivit arresterad och att de behöver kontakta polisen på ett särskilt nummer.
“Under februari 2024 mottog vi nästan 380 rapporter, och i 25 av dessa fall betalade offret pengar till brottslingen”, berättade Lotta Mauritzon, expert vid Nationella bedrägericentrum, för The Local.
“Offren är av olika åldrar, men de flesta är mellan 21 och 40 år gamla. I flera fall verkar de vara utländska studenter”, säger Mauritzon.
Enligt henne finns det två varianter av förinspelade samtal på engelska där uppringarna påstår att de antingen är från svensk polis eller från den internationella brottbekämpningsorganisationen Interpol.
Just nu använder bedrägerna två huvudsakliga bedrägerimetoder:
Brottslingen påstår att ditt ID-kort har blivit stulits och att du nu är anklagad för ett brott som rör droger, vapen eller andra överträdelser.
“I flera fall säger de att droger har hittats i en bil som hyrts i ditt namn med ditt ID-kort”, säger Mauritzon.
Hon säger att bedrägerna säger till dig att “du måste skydda dina pengar och överföra dem till ett konto i en annan bank”.
I detta bedrägeri påstår brottslingen att du har blivit gripen i din frånvaro och anklagad för olika brott. I väntan på rättegången måste offret skydda sina pengar.
I två olika rapporter såg den förinspelade datoriserade meddelandet ut så här:
“Det här är från svensk polis. Du har blivit arresterad i din frånvaro. Om du vill tala med polisinspektören, tryck på ett.”
Svenska nationella polisen har skapat en engelskspråkig webbplats för att försöka förhindra ökningen av antalet utlänningar som blivit offer för brott och har också skapat en affisch på engelska.
“Just nu ringer bedrägerna automatiserade datoriserade röster”, står det på webbplatsen. “De kan säga att det finns en arresteringsorder mot dig och att du är efterlyst. Polisen kontaktar aldrig dig med en automatisk röst på engelska. Lägg på och lita inte på uppringaren.”
“En bedragare kan ringa och be om personuppgifter eller be dig identifiera dig med ditt BankID eller dela koder för banktoken eller bankkort”, varnar affischen.
“Gör inte detta. Polisen kommer aldrig att be dig om BankID-identifikation.”
Om du misstänker att du kan ha blivit offer för ett sådant telefonbedrägeri bör du omedelbart kontakta din bank för att frysa dina konton och sedan ringa numret 114 14 för att göra en polisanmälan.
28.11.2024 [Azertag]
Antalet telefonbedrägerier i Sverige fortsätter att öka, men de belopp som bedragare får genom nätfiske har minskat avsevärt. Det visar ny statistik från svensk polis.
Enligt en rapport från polisen har 25 147 anmälningar om telefonbedrägeri registrerats mellan januari och oktober 2024. Det är ungefär 1000 fler än under samma period förra året. Däremot har skadans storlek minskat med 42 procent jämfört med förra året och uppgår till 352 miljoner kronor (över 32 miljoner dollar).
Experter kopplar denna minskning till insatser från banker och brottsbekämpande myndigheter. Bankerna har infört nya restriktioner, såsom filter för att förhindra misstänkta transaktioner, förbud mot användning av kopior av BankID-systemet och förbättrade metoder för att upptäcka bedrägerier.
Hans Lindberg, ordförande för Svenska Bankföreningen, noterar att trots den minskade skadans storlek är brottsligheten fortfarande för hög. Bankföreningen föreslår ytterligare åtgärder, inklusive förbud mot att dölja telefonnummer, skapandet av ett register för att spåra falska identiteter och möjligheten att verifiera identitetskort i realtid.
Förutom detta kan kunder själva sätta upp restriktioner, såsom att bekräfta stora överföringar av en annan person. Även om dessa åtgärder har minskat brottslighetens inkomster, varnar experter för att bedragare kan byta till nya metoder.
"Vi ser att brottsnätverk fortfarande behöver pengar, så det är viktigt att ta reda på hur de kan anpassa sig", säger Lotta Mauritsson från Nationella bedrägericenteret vid Polismyndigheten i Sverige.
Trots framgångarna i kampen mot nätfiske fortsätter polisen och bankerna sitt samarbete för att förhindra nya former av ekonomisk brottslighet.
13.05.2024 [Detaly]
Statsminister Ulf Kristersson har kallat till ett extra möte med bankchefer, poliser och regeringstjänstemän för att diskutera motåtgärder. Därefter tillkännages handlingsplanen.
Ett av problemen var att samarbetet mellan banker och polis inte fungerade ordentligt och det var ytterst sällsynt att bedragare greps och ställdes inför rätta. Jan Olsson från cyberpolisen tror att banker till exempel skulle kunna "hänga" konstiga transaktioner på stora belopp under en viss period, eftersom folk efter ett tag börjar misstänka att de har fallit i en fälla.
"Vi tror att banker kan göra mer för att se till att våra människor är bättre skyddade", säger finansmarknadsminister Niklas Wickman.
Olika typer av bedrägerier som involverar utpressning av pengar eller bankuppgifter har nyligen blivit ett problem i många länder.
21.06.2023 [ScamHelper]
Bedrägerier och bedrägeri på Internet har blivit ett allvarligt problem i Sverige, och antalet registrerade incidenter har ökat de senaste åren. Faktum är att dessa typer av brott nu utgör ungefär två tredjedelar av alla bedrägerifall som registreras i landet. Dessutom utgör internetbedrägeri cirka 13% av alla registrerade brott, vilket visar på den växande påverkan av denna digitala hotbild.
Med utvecklingen av teknologier och allt fler människor som engagerar sig i onlineaktiviteter, har brottslingar anpassat sina taktiker för att exploatera intet ont anande människor genom olika bedrägeriskepnader. Bedrägeri med betalningskort och bedrägeri med personlig information är några av de vanligaste typerna av internetbedrägerier i Sverige.
Följ med oss på denna resa, och vi kommer att berätta vart man kan anmäla bedrägeri i Sverige, hur man anmäler bedrägeri på Internet och var man kan få hjälp som offer.
Viktiga statistiska uppgifter om internetbedrägeri i Sverige från Global Alliance Against Fraud.
År | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Population | 10,2 miljoner | 10,3 miljoner | 10,3 miljoner | 10,4 miljoner |
Internetpenetration | 94% | 96% | 93% | 92% |
# bedrägerier | 155,000 | 145,333 | 131,254 | |
Bedrägerier / 1,000 | 15 | 14 | 12.6 | |
Förlorade pengar | €179 miljoner | €457 miljoner | ||
Förlorade pengar per person | €17,34 | €43,8 | ||
Förlorade pengar per rapport | €1,235 | €3,481 |
Uppgifterna i tabellen kan variera avsevärt beroende på vilka källor som användes, eftersom olika källor är tillgängliga beroende på året.
Det är viktigt att anmäla bedrägeri. För närvarande rapporteras bara 7% av alla bedrägerier. Endast 0,05% av alla cyberbrottslingar fångas. Att rapportera internetbedrägeri är inte bara viktigt för att försöka få tillbaka sina pengar. Det är också avgörande för att hjälpa rättsvårdande myndigheter att bekämpa brottslingar.
Brottsoffermyndigheten - De erbjuder inte bara stöd till brottsoffer utan också ersättning. Skadestånd som betalas av gärningspersonen, försäkringsersättning och statligt finansierad kompensation för skador orsakade av brott är tre typer av ersättning. Du kan kontakta dem via telefon 090-70 82 00 eller online.